Meet uw taille!

Een eenvoudige manier om uw gezondheidsrisico (als gevolg van overgewicht) te bepalen is door uw tailleomvang te meten. Studies hebben aangetoond dat vet rond uw buik meer geassocieerd kan worden met ziekten zoals diabetes en hartziekten dan met vet op andere plaatsen. Daarom is het belangrijk om uw tailleomvang te kennen om te weten te komen of u een verhoogd risico heeft.

Om te meten, neem een meetlint en meet het smalste gedeelte van uw taille zoals op de foto. Dit is meestal boven uw navel. Voor mannen is een tailleomvang van minder dan 102 cm (40 inches) normaal, voor vrouwen is een tailleomvang van minder dan 88 cm (34.5 inches) normaal.

Bekijk onderstaande video om te zien hoe u uw taille op de juiste én steeds op dezelfde manier meet.

 

Gezondheidsrisico's* op basis van BMI en tailleomvang:

  BMI Obesitasgraad

Mannen:
<=102cm
Vrouwen:
<= 88cm

Mannen:
> 102cm
Vrouwen:
> 88cm

Ondergewicht < 18.5      
Normaal 18.5 - 24.9     +
Overgewicht 25.0 - 29.9   Toegenomen Hoog
Obesitas 30 - 34.9

I

Hoog Erg hoog
Ernstige obesitas 35.0 - 39.9

II

Erg hoog Erg hoog
Morbide Obesitas 40.0 +

III

Extreem hoog Extreem hoog

* Gezondsheidsrisico voor type 2 diabetes, verhoogde bloeddruk en hartziekten

+ Een verhoogde tailleomvang kan ook een verhoogd gezondheidsrisico betekenen zelfs als uw gewicht normaal is

BMI en tailleomvang
In de praktijk geven de Body Mass Index (BMI) en de tailleomvang meestal dezelfde uitkomst. Als dat niet zo is, kan het beste het resultaat van de middelomtrek worden aangehouden, omdat deze het extra risico van veel buikvet meeneemt. Zo kan een te grote tailleomvang ook een verhoogd gezondheidsrisico betekenen zelfs als uw BMI normaal is.

Appel of peervorm?
U heeft wellicht wel eens gehoord dat de vorm van mensen soms wordt aangeduid als "appel" of "peer". Dit verwijst naar de plaats van het lichaamsvet. Mensen met een appel-vorm hebben te veel vet rond hun buik, terwijl mensen met een peer-vorm relatief veel vet rond hun billen en dijen hebben. Als u een appel-vorm heeft, is uw risico op ziekten als diabetes, verhoogde bloeddruk, etc. verhoogd. Het goede nieuws is dat appel-vormige mensen makkelijker gewicht verliezen dan de peer-vormigen.

Niet afgevallen? Meet dan eens uw tailleomvang!
Wanneer u door uw training spiermassa ontwikkelt, kan het zijn dat uw gewicht niet daalt of veel minder dan u had verwacht. Een spiercel weegt namelijk meer dan een vetcel. Het misverstand kan dan ontstaan dat het bewegen en het nieuwe voedingspatroon geen succes opleveren. Door de taille van tijd tot tijd te meten, ziet u wel dergelijk resultaten!